Quantcast

Lidt om mit løbeprogram, løbeur og tidligere løbeskade

I er en del der har spurgt ind til hvilket løbeprogram jeg er begyndt at bruge, efter at jeg er startet op med løb igen, ovenpå min skade. Derfor tænkte jeg at jeg kunne lave et samlet indlæg omkring det.

Jeg bruger Endomondo app’en, hvor man kan lave sin egen træningsplan. Det kræver dog at man køber premium medlemsskab.

Eftersom at jeg har døjet med en løbeskade i over et år, har det været nødvendigt for mig at starte helt forfra, så jeg ikke endte ud i en overbelastning igen. Derfor har jeg startet et program der tog udgangspunkt i at jeg slet ikke kunne løbe, hvor mit mål er at kunne løbe 5 km. Det indeholder derfor masser af interval løb hvor jeg både skal løbe og gå.

Lidt om mit <strong>løbeprogram, løbeur og tidligere løbeskade</strong> 1

Efter at have oprettet selve planen downloader jeg mine træningspas på Endomondos hjemmeside og lægger dem over på mit løbeur via min computer. På den måde kan jeg løbe interval løb hvor uret automatisk fortæller mig hvornår jeg skal løbe og hvornår jeg skal gå. Når jeg er færdig med mit træningspas overfører uret automatisk mine resultater til Endomondo app’en. Jeg synes det er så smart og det fungerer virkelig godt for mig, at have min træningsplan på uret.

Jeg er nu i uge 8 i min trænings plan (missede en enkelt uge pga en forkølelse), og er dermed halvvejs mod de 5 km. I kan nok høre at det er en virkelig langsom proces, netop for ikke at overbelaste. Distancerne er dog allerede oppe omkring de 5 km, men det er som sagt med intervaller, så det er først den 20. juli at jeg skal løbe 5 km uden interval, med en sluttid på 30 minutter. Den står angivet som “konkurrence” i planen – kommer I og hepper? 😉

Som I nok kan høre er det ikke de vilde præstationer, men jeg er bare så glad for overhovedet at kunne løbe igen, så det passer mig helt fint at det er små skridt mod målet.

Bagefter håber jeg selvfølgelig at jeg igen kan komme op på de 10 km jeg har været vant til at kunne løbe tidligere.

Man kan selvfølgelig også lave træningsplaner til længere distancer. Jeg har tidligere brugt den fra 5 til 10 km.

Lidt om mit <strong>løbeprogram, løbeur og tidligere løbeskade</strong> 3

Ift. løbeskaden som var en overbelastning af en slimsæk i hoften, så ved jeg faktisk ikke rigtig hvad der har hjulpet. Jeg var hos en osteopat et par gange, som umiddelbart havde god effekt, men som ikke fjernede det helt. I forbindelse med det startede jeg også med at svømme et par gange om ugen, for at træne musklen op uden at overbelaste. Men egentlig tror jeg at det er mine gåture til og fra job der har gjort en stor forskel. Jeg fik nemlig at vide af min læge, at det værste jeg kunne gøre var at holde mig helt i ro, da musklen skulle trænes op igen, men selvfølgelig uden løb da det gjorde for ondt. Så dét at gå en masse km hver uge tror jeg har været rigtig godt.

Læs også: Adidas Ultra Boost og noget om Løbestils Test

Læs også: Garmin Forerunner 235 Anbefaling + For Every Victory Løbetøj

 

Del med nogen du holder af
Del på facebook
Del på pinterest
Del på email
Kommentarer

Email-notifikationer om svar til din kommentar er slået til som standard. Klik på -symbolet for at slå det fra.

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Andre interessante indlæg
Udskydning af bryllup: Koordinering og...
Ebbes fødselsdagsfest – Havefest, festpynt...
Aarhus guide: Børnevenlige steder at...
Overgangen fra mos til fingermad...
Indretning af træ terrasse i...
Pizza på grill – Opskrifter...
Baby 10 måneder: Amning, måltider...
Hørning: Om at flytte til...
Graviditets dagbog: April baby
Indkøring i institution – Dagplejestart
Personlige børnebøger: Min Bedste Bog
Interiør: Magasinholder i massiv eg...