Den ultimative guide: Sådan starter du en blog – Ditteblog

Den ultimative guide: Sådan starter du en blog

Eftersom jeg igennem tiden har fået mange henvendelser, med spørgsmål fra andre der gerne vil starte deres egen blog, har jeg lavet denne guide med steps til hvordan man kommer i gang. Det er nemlig slet ikke så svært, hvis bare man har lysten og ikke mindst har noget på hjerte.

Så hvis du går med en lille blogger drøm i maven, kan du med fordel læse med her.

Læs også: TIP: Sådan får du et CV der skiller sig ud

Bloggens navn: Det er vigtigt at finde det helt rigtige blognavn til ens blog, da det er et navn der vil følge en altid, hvis man får succes med bloggen. Derfor anbefaler jeg at tænke grundigt over navnet og vælge et som man ikke tror, at man vil blive træt af med tiden (jeg taler af bitter erfaring her). Mange vælger at bruge sit eget navn som blognavn, men der kan også være fordele ved at hedde noget helt andet. Hvis man har en niche blog kan det f.eks. være en fordel at have et navn der antyder hvad bloggen handler om.

For at gøre det nemmest for læserne og for at opbygge et brand omkring sin blog, anbefaler jeg at hedde det samme på alle sine kanaler.

Opret bloggen: Når du har fundet det perfekte blognavn er du klar til at oprette din blog. Man kan vælge at oprette sin blog hos et blog netværk, som fx. Buzzanova, Bloggersdelight, Nouw, Blogly osv. Det har både fordele og ulemper at ligge hos et netværk, hvilket jeg gerne vil komme nærmere ind på i et andet indlæg, hvis der er interesse for det.

Alternativt kan man oprette sin blog på sin helt egen platform, f.eks. hos One.com.

Eget domæne: Uanset hvilken løsning man vælger, anbefaler jeg at købe sit eget domæne. Det ser mere professionelt ud og så er det nemmere at finde frem til siden, da man bliver mere synlig. Et eksempel på eget domæne er at min blog hedder Ditteblog.dk i stedet for Ditteblog.buzzanova.dk.

Domænet kan også købes hos One.com og aktiveres hos DK Hostmaster.

Layout: Når det kommer til bloggens design og layout er det nok for manges vedkommende en udebane. Dog behøver man ikke være super teknisk for at starte sin egen blog, da man hos de forskellige blog platforme kan hente templates, som man kan bygge videre på. Man kan også købe færdige templates på f.eks. Etsy.

Hvis man vælger at starte sin blog hos et blog netværk, kan man typisk få hjælp af netværket til at designe sin blog ud fra ens ønsker. Min er for eksempel designet af Buzzanova, men med alle mine inputs og ønsker.

Analyse: Selvom der i starten måske ikke er så mange der læser med, er det altid sjovt at følge med i hvor mange der er inde for at kigge på ens blog. Det kan være en stor motivationsfaktor, når man kan se at læser tallet øges. Her kan man f.eks. bruge Google Analytics til blandt andet at tracke antal besøgende. Det er også det jeg bruger når jeg skal finde frem til mine mest læste indlæg, for at se på hvad der er populært blandt jer læsere.

Udstyr: Man vælger heldigvis selv om der skal investeres i en masse dyrt udstyr. Det kommer meget an på hvad man vil med sin blog. Hvis det er teksten der er det bærende element kan det måske være tilstrækkeligt med billeder fra ens mobil. Men hvis man ønsker at være meget visuel er det nok en god ide at købe et kamera. Jeg har et Sony A5000 som jeg både bruger til outfits, bolig og mad billeder. Det kan være en god ide at tage forbi en foto butik og få vejledning ud fra netop ens egne behov.

Læsere: Inden man gør sin nye blog offentlig, kan man med fordel forberede et par indlæg. På den måde kan læserne se, hvad de kan forvente af bloggen, allerede første gang de er på besøg. Herefter kan man begynde at dele sit indhold. Det kan både gøres via en Facebook side, via Bloglovin og Instagram og ikke mindst ved at bruge sit netværk. Det kan være grænseoverskridende at lægge sin blog ud til sine Facebook venner i starten, men likes og kommentarer på Facebook er guld værd, i forhold til at nå ud til en masse forskellige personer.

Udover at dele bloggen fra sine egne kanaler, kan man også gøre sig selv synlig ved at kommentere hos andre. Husk at det ikke skal være ligegyldige kommentarer, som åbenlyst kun er for at blive set, men kommentér med relevante kommentarer hos andre lignende blogs. Det er deres målgruppe man gerne vil blive set af.

Indhold: Det giver næsten sig selv, at det er en god ide at have en plan for hvad man gerne  vil skrive om, og det burde jo komme som det aller første og være det der gør, at man har lyst til at starte en blog. Men når det er på plads vil jeg også anbefale at finde på noget fast indhold, en slags føljeton. På den måde skal man ikke finde på “nyt” indhold hver evig eneste dag. Det kan være en madplan hver søndag, glimt fra ugen hver mandag, weekend planer hver fredag osv.

Derudover er det også en god ide at lave noget indhold som kan blive læst igen og igen. Et outfit indlæg ældes fx. hurtigt, men en guide (det kan være til alt muligt) bliver ofte søgt frem i Google mange gange og øger dermed ens visninger.

Vær tålmodig: Selvom det er simpelt at starte en blog, så kræver det en masse arbejde når først den er i gang. Hvert fald hvis man vil have den til at vokse. Der er mange om budet, så man skal skille sig ud, levere relevant indhold og brænde for at drive den. Det kræver tålmodighed og det kan være at man skal blogge i mange år, før man begynder at blive set af virksomhederne. Jeg har ikke tal på hvor ofte jeg har hørt sætningen “Jeg burde bare starte en blog”, når folk bliver misundelige på det glamourøse #bloggerliv. Men husk nu, at forud for alle goderne, er der blevet arbejdet mange timer og at det bestemt ikke (kun) er de gratis goder der driver værket.

Tjen penge på din blog: Dette punkt kunne have et helt indlæg for sig selv, men for at gøre det helt kort, kan man tjene penge på samarbejde med virksomheder (sponsorerede indlæg), banner reklamer (pr. sidevisninger) og reklamelinks (pr. klik eller % af køb). Nogle blog netværk har deres eget affiliate (reklamelink) system, hvor man hos andre selv skal ud og søge om adgang. Jeg bruger f.eks. APPRL og ADTRACTION til at lave links med, hvor jeg så får en lille andel af det I køber gennem mine links.

Jeg glæder mig til at høre om der er nogen af mine læsere der drømmer om at starte en blog. Så skriv endelig hvis I har nogle spørgsmål eller der er noget jeg skal uddybe ♥

 

GemGem

3 Comments
  1. Virkelig godt og brugbart indlæg. Jeg synes det kunne være meget spændende at høre om fordele og ulemper ved at være med hos et blog netværk, da jeg selv har overvejet at søge ind hos fx. Blogger Delight. Men jeg er ikke helt sikker på om det ville gavne mit brand, da jeg har hørt at man har en del restriktioner ved at være en del af et netværk. Så det ville være super fedt, hvis du ville lave et indlæg om det 🙂

  2. Simpelthen så godt et indlæg!!!
    – jeg er meget interesseret i at høre om mere om de der reklamelinks/sponsoreret indlæg. Hvornår er man forpligtet til at skrive “reklame”?

    Vh Louise

    1. Tusind tak Louise 🙂
      Så snart man har fået noget i gave og omtaler produktet skal man skrive reklame. Hvis et indlæg indeholder reklamelinks skal det også markeres som reklame.
      Der er vidst en regel der siger at første gang man får noget i gave fra et firma, er det tilstrækkeligt at skrive “modtaget i gave”, men hvis der er tale om et længerevarende samarbejde kan man ikke nøjes med at skrive det, så skal der stå reklame.

      Du kan læse meget mere i denne vejledning der er lavet fra Forbrugerombudsmanden: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/49742/17-10423-20-gode-raad-til-influenter-om-skjult-reklame_m-billeder-3044183_1_1.pdf

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.